- Home
- Nieuws
Bidirectioneel laden, kan dat nu al?
Zaptec Go 2, Haier Smart Cube, Wallbox Quasar, met welke laadpaal kan ik nu echt al bidirectioneel laden? Helaas wachten we nog op de eerste echte systemen van laadstation en elektrische auto die met elkaar overweg kunnen. Kwestie van weken, maanden of toch jaren? Een hoop fabrikanten werken aan een standaard protocol. De toekomst van bidirecitoneel laden lijkt binnen handbereik. In dit nieuwsbericht lees je meer over de huidige stand van de markt.
Enkele weken geleden schreven we een bericht over de nieuwe Zaptec Go 2 die bidirectioneel laden mogelijk maakt. Ook hebben we uitvoerig contact gehad met de importeur van de Haier Smart Cube thuisbatterij die een bidirectionele DC-lader als optie heeft. Ondertussen hebben we verschillende aanvragen ontvangen van mensen met elektrische auto's die graag de bidirectionele mogelijkheid hebben om hun auto in te zetten als thuisbatterij V2H (Vehicle to Home) of als grote opslag om je energie uit je zonnepanelen op een gunstig (dynamisch) energietarief terug te leveren (V2G, Vehicle to Grid). De verzamelterm is V2X, Vehicle to X (vul zelf iets in voor de variabele x).
Hamvraag: kan het!?
Kort antwoord: Nee....
Vanuit Zaptec ontvingen we een verhelderend antwoord en hetzelfde geldt voor Haier en andere aanbieders die V2X promoten:
Dag Jasper,
Bedankt voor je bericht. Bijgaand antwoord van de huidige status:
De hardware van de Zaptec Go 2 voldoet aan de huidige ISO15118 standaard. Deze standaard (ISO15118) is nog in ontwikkeling en pas in 2026 helemaal afgerond. Wij verwachten het niet, maar als de standaard te veel af gaat wijken van de huidige, dan zou het kunnen dat de hardware dan niet meer voldoet.
Achtergrond info:
Er is een standaard opgesteld (ISO15118) die gevolgd moet worden wanneer je bi-directioneel wilt laden, deze moet zowel de auto als het laadstation volgen. De Zaptec Go 2 volgt deze standaard en kan theoretisch gezien bi-directioneel laden met de auto's die ook deze standaard volgen.
Echter is de software nog in ontwikkeling en zijn wij (en de autofabrikanten) nog niet zo ver dat het in de praktijk werkt. Hier kunnen wij ook geen tijdlijn voor afgeven.
Naast de Zaptec Go 2 en de Haier Smart Cube zijn er inmiddels meerdere laadstations op de markt die bidirectioneel laden ondersteunen of hierop voorbereid zijn. Hieronder vind je een overzicht van enkele van deze laadstations, inclusief hun kenmerken en compatibiliteit.
🔌 Beschikbare bidirectionele laadstations
1. Wallbox Quasar
- Laadvermogen: 7,4 kW DC
- Stekker: CHAdeMO
- Compatibele voertuigen: Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander PHEV, Kia Soul
- Functies: Bidirectioneel laden (V2G/V2H), load balancing, gezichtsherkenning, gebarenbediening
- Prijsindicatie: €5.775
2. Wallbox Quasar 2
- Laadvermogen: 12,8 kW DC
- Stekker: CCS2
- Compatibele voertuigen: Polestar 3, Volvo EX90, VW ID-serie, Kia EV9, Tesla (met Powerwall)
- Functies: Bidirectioneel laden (V2G/V2H), piekondersteuning, zonne-energie-integratie
- Prijsindicatie: €5.800
3. Zaptec Pro
- Laadvermogen: 22 kW
- Status: Hardwarematig voorbereid op bidirectioneel laden; software-update verwacht medio 2025
- Prijsindicatie: €1.265
4. Enphase IQ EV Charger 2
- Laadvermogen: 7,5 m kabelversie beschikbaar
- Functies: Bidirectioneel laden (V2G/V2H)
- Prijsindicatie: €1.199 – €1.359
5. Peblar Business 22KW MID
- Laadvermogen: 22 kW
- Functies: Bidirectioneel laden (V2G-ready)
- Prijsindicatie: €1.095
6. Axal Power Smartplug
- Status: Voorbestelling beschikbaar
- Functies: Bidirectioneel laden
- Prijsindicatie: €879
🚗 Compatibele elektrische voertuigen
Niet alle elektrische auto's ondersteunen bidirectioneel laden. Hieronder een overzicht van enkele modellen die dit wel doen:
- Volledig bidirectioneel (V2G/V2H/V2L):
- Volvo EX90
- Polestar 3
- Kia EV9
- Lucid Air (diverse modellen) (Onderzoek: automerken staan nog niet te trappelen op bidirectioneel laden)
- V2G-compatibel:
- Nissan Leaf
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Volkswagen ID-serie
- Kia EV3
- Renault 5 (vanaf 2024) (vehicle-to-grid | welke elektrische auto's beschikken hierover?)
- V2L-compatibel (voeding van apparaten):
- Hyundai Ioniq 5/6
- Kia EV6
- MG ZS EV, MG 4
- BYD Atto 3 (vehicle-to-grid | welke elektrische auto's beschikken hierover?)
ℹ️ Belangrijke overwegingen
- Stekkerstandaard: Controleer of je voertuig een CHAdeMO- of CCS2-stekker heeft, aangezien dit de compatibiliteit met bepaalde laadstations beïnvloedt.
- Software-updates: Sommige laadstations zijn hardwarematig voorbereid op bidirectioneel laden, maar vereisen nog software-updates om deze functie te activeren.
- Installatie: Voor bidirectioneel laden is vaak een geavanceerdere installatie vereist, inclusief mogelijk een zwaardere netaansluiting en extra beveiligingsmaatregelen.
Voor een toekomstbestendige investering zijn de Wallbox Quasar 2 en de Enphase IQ EV Charger 2 momenteel de meest geavanceerde opties die binnenkort op de markt komen. Als je op zoek bent naar een betaalbaardere oplossing, zijn de Zaptec Go 2 en de Peblar Business 22KW MID interessante alternatieven.
Prijsindicatie
De prijsindicaties die genoemd worden in bovenstaand artikel komen voort uit een algemene online zoekopdracht. Goed om te weten: wij leveren niet alle producten die genoemd worden, maar bijvoorbeeld wel Wallbox, Zaptec, Haier en Sigenergy. Ben je benieuwd wat één van de genoemde laadpalen inclusief installatie door Zonnewinst voor jou kost? Stuur ons een berichtje en we helpen je verder.
- Industrieweg 6e
6662 PA Elst - info@zonnewinst.nl
- Google Maps
- +31 (0)24 - 669 0597